Productvideo over de slaapprojector. Gefilmd en bewerkt door student-collega Rutger Boots. Ikzelf geef de demo en de uitleg.

1. User Research
De interviews en de deskresearch sloten goed aan op elkaar en we zijn dus gaan zoeken naar een mogelijke oplossing. Op het moment dat we dachten de goede oplossing te hebben, gingen we testen met gebruikers. Wanneer de user tests goed werden bevonden waren we klaar met ons prototype en is het aan ons om ook de 'verkoopvideo' te creëren. Hierin wordt kort uitgelegd wat het product is, wie het helpt en hoe het probleem word verholpen. Ook legden we een aantal 'Unique Selling Points' uit, om personen te overtuigen van de aankoop.
Uit ons doelgroepsonderzoek blijkt dat jongeren vaak last hebben van schoolstress en dat ze tot laat in de nacht nog op hun telefoon zitten. 

Probleemstelling op basis van gegevens van het CBS,

Vanuit de bovenstaande onderzochte problemen en de interviews zoals bovenin in de video hebben we een persona opgesteld over de doelgroep. Met deze persona in gedachte kan je goed richting een oplossing ontwerpen. Er is meer deskresearch beschikbaar over de stijgende lijn van dit probleem. Ter uitbesparing van de pagina heb ik die er niet in verwerkt.

De persona - Gemaakt door mij

2. Uit welke onderdelen bestaat het product?
Het product bestaat uit drie elementen:
- Een projector die verschillende thema's op je plafond projecteert en geluiden van bijvoorbeeld vogels of regen kan imiteren. Op de projector kan je ook zien hoe laat het is en er zit een aan-uit knop op.
- Een dock die direct in verbinding staat met de projector, hier zet je je telefoon in als een jongere moet gaan slapen. Hierna is de app te bedienen en de instellingen kunnen geïmporteerd worden naar de projector.
- De applicatie, deze is ontworpen om de projector in te stellen. Je kan hierin je thema's, wektijden en geluid mee reguleren.
- Een website, waar je informatie kan opvragen over het product. 

Het fysieke prototype inclusief het digitale prototype van de applicatie.

3. Hoe werkt het product?
Je pakt je telefoon en zet deze op de dock die verbonden is met de projector. Je opent de app en klikt op 'aan'. Hierna springt de projector aan op het standaard-thema. Je kan vanuit de dock je thema uitkiezen en je kan kiezen of je het thema-muziekje wilt horen plus hoe hard het geluid staat. 
Daarna kan je in diezelfde app ook je wekker instellen. Met deze wekker kan je een zonsopgang nabootsen en vogelgeluiden afspelen, om beter en opgewekter wakker te worden. Onze inspiratie hiervoor was de Philips wake-up light, die goed schijnt te werken.
Als je de telefoon uit de dock trekt, gaat de projector direct uit. Dit in verband met het gemak in de ochtend en als barrière om in de nacht de telefoon nog te gebruiken.

Een appscherm uit het prototype voor de bediening van de projector. Gecreëerd door mij.

Hieronder kan je zien hoe de filmpjes die worden geprojecteerd er uit komen te zien. Ik heb deze foto's gemaakt via adobe photoshop. Dit om het product beter in beeld uit te leggen.
4. Waarom werkt het product?
​​​​​​​Met het product op deze uitvoering verbeter je de slaapkwaliteit van jongeren op twee manieren. Ten eerste wordt het mobiel gebruik sterk gereduceerd, omdat de dock buiten de slaapkamer staat en slechts eenmalig hoeft ingesteld te worden. Als je je telefoon uit de dock haalt, omdat je nodig een bericht moet lezen, werkt de projector niet. Dit werkt als ware als een barrière om in de nacht op de telefoon te gaan. Ook zullen de rustgevende beelden en de zonsopgang in de ochtend veel stress wegnemen en een biologisch slaapritme aanmaken, die je iedere ochtend uitgerust laat voelen.​​​​​​​
5. De website
Er is ook een website gemaakt om informatie op vragen over het product. Hier wordt je ingeleid in het product en kan je vragen stellen via de klantenservice. Ikzelf heb niks gedaan in het kader van deze website en is dus ook niet beschikbaar op dit portfolio.

Slide uit de eindpresenatatie. Website is nooit live gegaan.

Wat heb ik er van geleerd?
Ik heb geleerd om pro-actief een product te maken op basis van gebruikersonderzoek met de gehele marketing en presentaties er omheen. Ook heb ik geleerd om systematisch te werken in een groep. Het project was met zijn 4en en ik werd voor het grootste deel ingezet als projectmanager. Ik deelde de taken in op basis van de vaardigheden per persoon. Het was fijn om dit een keer mee te maken, de planningen regelen paste goed bij mij.
Wat zou ik volgende keer anders doen?
Volgende keer zou ik mij meer verdiepen in het coderen van de website en het fysieke prototype. Ik zou het digitale prototype van de app en het filmpje professioneler maken en ik zou mn documentatie van mijn procesboek en de ordening ervan verbeteren.

Slide uit de eindpresentatie - Gehouden door mij.

Back to Top