1. Styling
Als stap 1 heb ik de website van de K&O goed bekeken en heb ik een styling-card gemaakt. Dit is om te zien in welke vorm en kleur de app gemaakt moet worden. Ook heb ik voor mezelf en voor de overeenstemming met de opdrachtgever even vastgesteld wie de gebruikers van de app zijn.
2. Gebruiker: De Client (Huurt bij K&O)
De hoofdgebruiker is degene die huurt bij K&O. Deze ondervind problemen met de huur, bijvoorbeeld wanneer er een gat in het dak zit. K&O property management is verantwoordelijk om deze problemen op te lossen als 'huurbaas' van deze (kantoor)panden. Daarom moet de schade eerst gemeld worden bij K&O. Deze regelt de administratie. Voorheen gebeurde dat met de telefoon, maar nu willen ze over op een telefoon-app. Lekker makkelijk!
3. Gebruiker: De administratie (K&O zelf)
De eigenaar van K&O property management handelt zelf alle problemen af. Hij vind het fijn als alles overzichtelijk op zijn telefoon komt en gelijk iemand kan inzetten om het probleem op te lossen. De betaling gebeurd pas via een facturatie per jaar en hoeft dus geen zorgen over gemaakt te worden. K&O gebruikt uitsluitend bekende adressen voor het oplossen van de problemen. Door een aantal standaardberichten en een contactboek kan heel snel gehandeld worden, zo snel dat dit sneller gaat dan een belletje. Ook kan er feedback naar de huurder gestuurd worden door standaardantwoorden terug te sturen.
Zie: "Melding versturen" en "Opdracht doorsturen"
4. De oplosser (Ingezet door K&O property management om de problemen op te lossen)
Degene die vaker problemen oplost voor K&O krijgt een uitnodiging via de mail van K&O om de app te downloaden. Hier kunnen ze alle opdrachten zien die K&O voor ze open heeft gezet. Aan de kleur kan gezien worden of het probleem wel of niet is opgelost. Het kan ook zijn dat er iets gecancelled is of onmogelijk is om op te lossen. Deze partij kan ook weer berichten sturen naar K&O. Die daarna de klant up to date houdt.
5. Terugkoppeling aan klant
De klant moet tijdens dit proces ook nog eens op de hoogte gehouden van wat er allemaal gebeurd. Via een app kan de klant altijd een status opvragen en er is de optie om berichten te ontvangen als er een activiteit plaatsvind. Zo hoeft de huurder nooit meer K&O op te bellen om ze te vragen hoe ver ze zijn. Dit scheelt voor alle partijen dus lekker veel tijd.
Wat heb ik er van geleerd?
Ik heb geleerd dat een prototype maken voor meerdere hoofdgebruikers ingewikkeld kan zijn. Het schakelen tussen de gebruikers en de flow daarin vinden is lastig, maar wel heel erg uitdagend. Mijn ervaring van prototyping stond nog helemaal in de kinderschoenen, maar deze opdracht heeft me wel een boost gegeven met het nadenken over creatievere oplossingen.
Wat zou ik volgende keer anders doen?
Op het moment van schrijven ben ik alweer een jaar verder met het worden van een UX-Designer.
Ik zou UX-Principles toepassen zoals 'form follows function' en 'one action per screen'. Dit zijn principes die het gebruik van applicaties uitstekend versimpelen. Nu zijn er nog te veel dingen te doen op zo een scherm, waardoor een gebruiker veel tijd moet nemen om het te leren en misschien volgende keer alsnog voor een simpel telefoontje kiest.
De stijl zou ik ook aanpassen: De fonts pasten niet zo goed bij het bedrijf en vooral niet in de vorm van een knop. De zakelijke en professionele uitstraling van K&O property management verdween met de komst van mijn 'creatieve fontjes'. Ook zou ik meer denken in vorm van iOS-Design of Material Design (google). Waardoor er een soort eenduidigheid ontstaat met het besturingssysteem waar het op draait.
De navigatie zou ik zeker aanpassen: Het 'hamburgermenu' is alweer een oude en niet-handige manier om te navigeren door zo een app. Je moet altijd minstens 2 keer drukken en is voor sommige app-gebruikers niet logisch. In mijn volgende prototypes wordt dat weer veel makkelijker gemaakt.
Ik heb ook programma's gebruikt die in de toekomst niet echt meer gebruikt gaan worden door mij. Ik gebruikte illustrator voor het creeëren van de schermen en invision voor de prototyping, maar voor nettere en snellere prototypes ga ik voortaan over op Sketch.​​​​​​​
Back to Top