Empty States
Één van de eerste opdrachten die ik kreeg was het verzoek om een aantal nieuwe empty states te bedenken voor de mobiele app. Toen ik begon met mijn stage bij Klasbord had de app nog maar één soort empty state. Dit was een soort algemene error waarbij werd omschreven dat er 'iets niet klopte'. Ik ben toen met de suggestie gekomen om dit uit te splitsen per gebruiker, nuttige informatie daaraan te koppelen en een actie op het scherm te zetten. Hierdoor moeten gebruikers meer het gevoel krijgen dat scherm waar ze zich nu bevinden 'klopt'
Aanmeldflow Mobiel
Voor het aantrekken van nieuwe gebruikers, heb je een fijne aanmeld flow nodig. Eentje die geschikt is voor de smartphone weliswaar. Hiervoor moet je nadenken over verschillende design-principles en je ontwerp moet ook visueel kloppen. Denk aan primaire optie, secundaire opties, enz. 
E-mailverificatie
In overleg met developers heb ik bepaald dat je tijdens de e-mailverificatie een 'open je mail' knop hebt waardoor je direct je e-mail in kan duiken om je mail te verifieren. Hiervoor moest je eerst uit de app en je mail-app openen.
Hieronder had ik bij de eerste iteratie een soort 'one action per screen'-methode bedacht waardoor je snel je naam, achternaam en e-mail kon invullen zonder af te haken. Later had ik echter van mijn stagebegeleider een link gekregen van een artikel van een professionele designer, die dat op een andere manier deed. Zijn naam is 'Nick Babich' van Smashing magazine. Daarin viel te lezen dat je naam + achternaam en mail + wachtwoord altijd bij elkaar op één scherm moet zetten door de regel van nabijheid. Hierdoor wordt de aanmeldflow toch iets overzichtelijker. (Zie eindproduct).

Aanmeldflow mobiel (iPhone 8) eindproduct

Automatische uitnodiging
Éen van de manieren om iemand uit te nodigen voor jouw klas op Klasbord is de fysieke uitnodiging die je als docent of groepsbeheerder automatisch kan genereren en uit kan delen in de klas. Deze was al een tijdje verouderd en had een compleet redesign nodig. De wens van Klasbord was dat de Klasboekjes, die je kan maken aan het eind van het jaar, meer te zien zijn in onze marketing. Dus ook op de uitnodiging. De uitnodiging zegt in het kort: "Dit doet het, zo doe je mee en zo kom je in mijn groep."

Vernieuwde Klasbord uitnodiging.

Relatiegeschenk
In hetzelfde kantoorpand, waar Klasbord ook zit, zit ook een bedrijf genaamd 'Truqu', zij verkopen feedbacksoftware voor bedrijven, waarbij je je werknemers en collega's gemakkelijk complimenten en feedback kan geven. Zij hadden mijn hulp ook even nodig, want zij wilden een leuk relatiegeschenk ontwerpen. Ze hadden bedacht om een tony's chocolonely reep op te sturen naar het bedrijf (VX-Company) dat hun software het meest gebruikt. 
Voor deze chocoladereep heb ik een al bestaande basis gebruikt, maar ik was uiteindelijk verantwoordelijk voor het samenstellen en op maat maken van de wikkel en daarbij het toevoegen van de confetti en de logo's op de randen. 
Facebook
Nog iets wat ik voor het eerst in mijn leven heb gedaan: Een effectieve facebookpagina. Samen met de sales & support-manager van Klasbord heb ik de Facebookpagina www.facebook.com/klasbordnl opgezet. Hier schrijf ik 90% van de posts in een programma dat heet 'buffer', waarmee je posts kan klaarzetten voor de toekomstige weken. Hiervoor maak ik ook kleine designs die de content die ik schrijf ondersteund. Als je Klasbord een berichtje stuurt is de kans ook groot dat je mij aan de andere kant krijgt!

Een willekeurige post door mij gecreëerd en gedesigned.

Appstore/Playstore informatie
In deze collage lijkt het alsof de beelden niet goed doorlopen, maar in de playstore zit er een andere marge tussen de foto's waardoor hij goed loopt.
AVG Proof Logo
Klasbord is AVG-Proof en dit willen ze graag laten zien aan iedereen die Klasbord gebruikt of mogelijk wil gaan gebruiken. Daarom heb ik voor de marketing website dit AVG Logo ontworpen. Het bevat de sterren van de Europese unie omdat de AVG-wet een europese wet is. 
Klasbord PLUS
More to come...
Back to Top