De smartwatch staat altijd draadloos gekoppeld met je telefoon.

1. Wat is persuasive design?
Persuasive design is ontwerpen op een manier waarop mensen zich onbewust gedwongen voelen om gebruik te maken van het ontwerp dat er is gecreëerd. Dit betekent dus dat mensen te beïnvloeden zijn in het gebruik van een product of een applicatie door het juiste ontwerp. Persuasive design is dan ook erg geliefd in de commerciële wereld, waar schermtijd tegenwoordig omgezet kan worden in inkomen door het vragen van reclamekosten.
Tijdens de lessen van het vak 'maatschappij en interactie' leerde ik dan ook over psycholoog R. Cialdini, die een aantal principes had opgesteld voor persuasive designing. Cialdini legt bijvoorbeeld uit dat mensen altijd geneigd zijn iets terug te doen als ze iets krijgen of dat als je mensen een gevoel geeft dat iets heel schaars is mensen het nóg liever willen.
Ook heb ik les gekregen in de principles of responsible design van T. Harris. Hij heeft vroeger bij google gewerkt, maar was het niet eens met de werkwijze van google en de manier waarop ze gebruikers proberen te verleiden om meer hun telefoon en laptop te gebruiken voor inkomsten. Hij vind het de schuld van bedrijven dat tieners tussen de 14 en 17 jaar maar liefst 150 keer op de telefoon kijken per dag. (Kijk voor meer info op http://www.tristanharris.com/)

Je kan veel verschillende stijlen aannemen.

2. Onderzocht: Wat kan zo een smartwatch allemaal?
Na langere tijd met het horloge gelopen te hebben, kwam ik achter veel handigheidjes in deze smartwatch. Ik kon er bijvoorbeeld het muziek dat op mijn televisie werd afgespeeld mee bedienen, kijken of het ging regenen, appjes downloaden en bellen vanaf de pols. Zonder ook maar mijn mobiele telefoon erbij te pakken. Er zijn meer dan genoeg redenen om een smartwatch te kopen van Samsung. Er zitten echter ook verslavende aspecten aan, die behandel ik in de volgende alinea's.
3. Persuasive Design in een Samsung smartwatch
Omdat persuasive design zo aantrekkelijk is bij bedrijven kom je het ook écht overal tegen. Ik heb dus onderzoek gedaan of dit ook zo is bij een smartwatch, een apparaat waarbij niemand nadenkt of het wel zo verslavend is.
Uit mijn onderzoek blijkt namelijk dat er heel erg veel elementen in zitten die gebruikers over blijft halen om op de smartwatch te kijken en uiteindelijk ten alle tijden een nieuwe smartwatch (en bijbehorende telefoon) te kopen.

Voorbeeld van het bericht die ik krijg als ik een whatsapp ontvang op mijn telefoon.

3.1 Berichtgeving
Ten eerste zal je alle meldingen op de pols ontvangen, in plaats van in je broekzak. Zo een trillende pols is natuurlijk een enorme aandachtstrekker. Ten tweede ontstaat zo een melding met erg veel 'juice'. Veel licht, beweging, trillingen en foto's worden gebruikt om duidelijk te maken dat er een bericht is waar je naar moet kijken. Ten derde laten ze zien dat je meerdere berichten hebt, waarvan je alleen de laatste kan bekijken op je horloge. Dit betekent dat gebruikt van een smartwatch leidt tot meer smartphonegebruik, maar ook meer social media gebruik. Dit sluit erg aan op een van de principes van T. Harris, die uitspraken maakt over de instant interruption die bedrijven uitvoeren om je aandacht maar te blijven vragen.
Er zijn natuurlijk ook handige notificaties. Denk bijvoorbeeld aan een herinnering voor het weer of een agendapunt waarvoor je op tijd moet zijn.

Een pagina uit het verslag,

3.2 Positieve persuasion (Sportfunctionaliteit)
Er zit ook positieve persuasion in zo een smartwatch. Denk aan alle sportfunctionaliteit die er in het horloge zit. Je watch zegt tegen je of je goed trappen loopt, daagt je uit om je eigen bewegingspatroon uit te verbeteren en zo algemeen fitter te worden. Luisteren naar je smartwatch is in dit geval dus gezond. Je word ook vergeleken qua fitheid met de rest van de Nederlandse bevolking, vergeleken met het gedeelte van jouw leeftijd.
4. Algemene frustraties (user-trip)
Om het product beter te leren kennen doe je ook aan user-trips. Dit zijn gebruikspatronen die echte gebruikers ook zouden uitvoeren, maar dan volg je zelf elke stap om te kijken of de user-experience goed in elkaar steekt. Hieronder kan je het resultaat zien van een reis die ik heb gemaakt via de 9292 app.

De uitslag van de user-trip.

5. Herontwerp
Het doel van dit project is dat ik een herontwerp maak met behulp van de opvattingen van Cialdini en Harris. Dit betekent dat het herontwerp ethisch, behulpzaam en niet verslavend moet zijn. Hieronder mijn ethische redesign:​​​​​​​

Het herontwerp.

Wat heb ik er van geleerd?
Ik heb geleerd dat je altijd goed moet uitkijken dat je product niet zo moet ontwerpen dat je uiteindelijk je gebruiker gek maakt. Je product moet een toegevoegde waarde hebben voor je gebruiker en dan zal deze als klant uiteindelijk ook gelukkiger zijn en echt kunnen genieten van een verbeterde levenskwaliteit.
Ook heb ik geleerd om een product tot op de bodem te onderzoeken en analyseren op de design-methoden die er zijn gebruikt om het product te ontwerpen.
Wat zou ik volgende keer anders doen?
Ik zou volgende keer meer algemeen psychologisch onderzoek betrekken bij het analyseren van zo een product. Uit dergelijke onderzoeken kan je vaak veel leren over het gedrag van mensen in combinatie met computers. 
Ik zou het onderzoeksboekje netter vormgeven en inDesign beter benutten met de uitlijn-functionaliteit.

De omslag van het rapport, geschreven over de smartwatch.

Back to Top