1. Wat is persuasive design?
Persuasive design is ontwerpen op een manier waarop mensen zich onbewust gedwongen voelen om gebruik te maken van het ontwerp dat er is gecreëerd. Dit betekent dus dat mensen te beïnvloeden zijn in het gebruik van een product of een applicatie door het juiste ontwerp. Persuasive design is dan ook erg geliefd in de commerciële wereld, waar schermtijd tegenwoordig omgezet kan worden in inkomen door het vragen van reclamekosten.
Tijdens de lessen van het vak 'maatschappij en interactie' leerde ik dan ook over psycholoog R. Cialdini, die een aantal principes had opgesteld voor persuasive designing. Cialdini legt bijvoorbeeld uit dat mensen altijd geneigd zijn iets terug te doen als ze iets krijgen of dat als je mensen een gevoel geeft dat iets heel schaars is mensen het nóg liever willen.
Ook heb ik les gekregen in de principles of responsible design van T. Harris. Hij heeft vroeger bij google gewerkt, maar was het niet eens met de werkwijze van google en de manier waarop ze gebruikers proberen te verleiden om meer hun telefoon en laptop te gebruiken voor inkomsten. Hij vind het de schuld van bedrijven dat tieners tussen de 14 en 17 jaar maar liefst 150 keer op de telefoon kijken per dag. (Kijk voor meer info op http://www.tristanharris.com/)