1. Overzichtsdiagram
Om te beginnen lees je de case goed door en bedenk je hoe de app ingedeeld gaat worden op basis van de pagina's die je nodig hebt. Deze leg ik dan vast in een overzichtsdiagram. Als deze klopt, kan je aan de slag met schetsen.

Het overzichtsdiagram die ik heb gemaakt om de case in te delen in een applicatie.

2. Schetsen landingspagina.
Zodra het bedenken en organiseren van je pagina's gereed is kan je beginnen met schetsen maken voor elke pagina. hierbij kan je gelijk nadenken welke informatie voorop moet komen te staan. Één van de design-principes die hierbij van pas komt is: 'Bring the data forward', maar ook niet te vergeten 'one action per screen'. Als je deze twee design-principes toepast heb je de juiste informatie voorop en heb je niet te veel informatie in één keer.
Met deze gedachten in mijn achterhoofd maakte ik de eerste schetsen, die me helpen bij het bedenken van de landingspagina. Uiteindelijk was pas de vijfde poging een landingspagina waarbij ik voldeed aan beide design-principles. Die heb ik dan ook meegenomen naar de volgende stap.
Poging 1
Poging 2
Poging 3
Poging 4
Poging 5
3. Verantwoording voor m'n design
Zodra je een schets gekozen hebt ga je over op het maken van een digitale versie en leg je uit welke organisatieschema's er zijn gebruikt om je app in te delen. Ook moest ik uitleggen waarom ik voor welk ontwerp had gekozen. Zie hieronder de gehele verantwoording:

Onderbouwing designkeuzes. Hierbij laat ik zien waarom dit een relevant ontwerp is en welke organisatieschema's er in verwerkt zitten.

4. Uitwerkingen voor de pagina's
Daarna ging ik hetzelfde doen voor alle andere pagina's, zodat ik per pagina de juiste indeling had. Zodra ik deze stappen heb gevolgd kan ik snel meten of de applicatie gebruiksvriendelijk genoeg is en of gebruikers gemakkelijk hun informatie kunnen terugvinden. Dit is essentieel voor het gebruik van een applicatie.
Via dit scherm zoek je een training
Via dit scherm lees je over een training
Hier kan je je reservering inzien
Hier kan je al je reserveringen zien in een tijdlijn
Hier kan je zelf een obstakel aanbieden aan de community
Tip: Tik op de pagina's om ze te vergroten!
Wat heb ik geleerd?
Ik heb geleerd hoe je in op basis van een rapportage je designkeuzes kan vastleggen en organisatieschema's kan bedenken bij je applicatie. Je houdt zonder al het werk met kleur en fonts heel erg rekening met hoe de gebruiker de applicatie gaat ervaren, voordat er eigenlijk een écht ontwerp is. Dit is de echte basis voor een goed UX-Design.
Wat ga ik volgende keer beter doen?
Ik ga volgende keer netter en nauwkeuriger om met mijn schetsen. Het was wel de bedoeling dat ze snel gemaakt moesten worden én zonder lineaal, maar ik ben aan het trainen. Ik wil dat mijn schetsen er zo uit zien dat de opdrachtgever of gebruiker precies ziet hoe het systeem in elkaar zit.

De voorpagina van de betreffende rapportage.

Back to Top